עקבו אחרינו:
Facebook Facebook
חפש באתר:
מרכז הזמנות למערכת החינוך
השתלמות מורים
לימודי חינוך והוראה
תוכניות העשרה לתלמידים
קשב וריכוז
הרצאות למוסדות חינוך
אביזרי בטיחות בבית הספר
עיצוב מרחבי למידה
טיפול רגשי - תלמידים ונוער
ספרי לימוד
עזרי למידה
מחשבים ותוכנות לבתי ספר
אטרקציות חינוכיות בדרום
אטרקציות חינוכיות במרכז
אטרקציות חינוכיות בצפון
מוזיאונים חינוכיים
טיולים לבתי ספר
מדע וטבע - העשרה ומחקר
אימון אישי לתלמידים ונוער
מרכז מבקרים חינוכי
רפואה משלימה
טיפול בעזרת בעלי חיי
למידה מתוקשבת
אומנויות הבמה - הצגות חינוכיות
עזרה ראשונה - הדרכות וציוד
ארגונים, אגודות ומכונים
בתי"ס לאומנויות הבמה
 
 
חדש באתר
אין חדשות
 
 
 
 
 

ליקויי למידה

גוונים - מרכז חינוכי טיפולי להורים וילדים

האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי

 

מטרת האבחון הדידקטי הנה לאפיין, לאתר ולמפות את ההצלחות והכישלונות בלמידה בתחומי מיומנויות יסוד (כגון: קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובעל-פה, מתמטיקה ושפה זרה) ואת האמצעים העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות אלה לצורך תכנון, טיפול ותמיכה.

לכן בד"כ יעשה לילדים מכיתה ב ואילך (לילדים קטנים יותר בדיקת המנגנונים נעשית על ידי מרפאה בעיסוק).

ליקויי למידה הנו מונח כללי המתייחס לקבוצת הפרעות המתבטאות בקשיים בולטים, ברכישת הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה ויכולות מתמטיות  והשימוש בהן. הפרעות אלו הן פנימיות ומניחים שהן נובעות מהפרעה נוירולוגית מרכזית היכולה להתגלות לאורך מעגל החיים.

ילד או בוגר מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים כקריאה, חשבון או הבעה בכתב נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו (I.Q). לפיכך תלמידים עם ליקויי למידה יוגדרו ככאלה כאשר יתקיימו שני התנאים הבאים:


א.
פער בין הישגים בלימודיים לבין ההישגים המצופים  על פי גיל .


ב.
פער בין ההישגים הלימודיים לבין הכישורים האינטלקטואלים כפי שנמצאו במבחני משכל (
I.Q). התחומים העלולים להיפגע מלבד התחום הלימודי הוא התחום המוטורי, התאום התפיסתי – תנועתי והתחום ההתנהגותי – רגשי.

 

כיצד תבחין שיש צורך באבחון דידקטי?

א. בתחום ההתפתחות –
*
ליקויים בתחום השפה – מילות יחס, רצף שפתי.                 
* ליקויים בקשב וריכוז.                                                  
* ליקויים בהתמצאות במרחב ואומדן של מרחקים וזמן.
* ליקויים שונים בזיכרון לטווח קצר וטווח ארוך.        
* ליקויים בחשיבה כמו העדר יכולת ארגונית, דרכי למידה (אסטרטגיות למידה) וחוסר יכולת לשנות גישה ולעבור מעניין לעניין.

ב. בתחום ההתנהגותי -
חוסר שקט, תנועתיות יתר, אמפולסיביות, הסח הדעת, תגובתיות מוגזמת לגירויים, קושי לציית לחוקים וכללים, גישה פסיבית ללמידה (העדר מוטיבציה) וקושי בארגון ובתכנון.

 

ג. בתחום המיומנויות הנרכשות -                          
*
קושי בקריאה, דיוק בקריאה והפקת מידע ומשמעו מחומר כתוב.
* ליקויים ביכולת הכתיבה – כתב לא קריא, בעיה בגודל, בכיוון ובמקום של האותיות, בעיות בשטף הכתיבה וקשיים בארגון הדף.שגיאות  כתיב, השמטה וסיכול של אותיות.
* קושי בהבעה של ידע ורעיונות באמצעות הכתיבה.

ד. מתמטיקה - 
ליקוי ביכולת להבין את המשמעות הסדרתית והכמותית של המספר, ליקויים בחישובים חשבונאים ופתרון בעיות מילוליות.

ה. בתחום ההסתגלות הרגשית והחברתית -                       
* תגובות רגשיות לקושי וכשלון חוזרים.                                                
* קושי בתקשורת בין אישית בין ילדים, נוקשות וחוסר יכולת להסתגל למצבים חדשים. קושי בהבחנה בין עיקר לטפל ודחיית סיפוקים.

 

חשוב לציין כי לא כל הקשיים מופיעים תמיד יחד. הם מופיעים בתחומים שונים בדרגות חומרה שונות – התלמיד מצליח בתחומים מסוימים ומתקשה בתחומים אחרים.

הפערים בתפקודים השונים הם מקור לבלבול ולתסכול, על כן חשוב מאוד לפנות לגוף מקצועי, להציג את הבעיה או החשד לבעיה ולערוך אבחון דידקטי במידת הצורך.

 

מהו האבחון הפסיכודידקטי

אבחון משולב, פסיכולוגי ודידקטי. מטרתו לאפשר מתן סיוע לימודי במסגרת סל שילוב בביה"ס, וכן לאפשר מתן התאמות נרחבות במבחני הבגרות לתלמידים לקויי למידה. את האבחון עורכות במקביל מאבחנת דידקטית ופסיכולוגית. ההורים מקבלים דו"ח ובו אינטגרציה של המימצאים, המתיחסים אל היכולות והקשיים של התלמיד. הוא מכיל את ההמלצות לפי הצורך ולפי התוצאות של האבחונים.

היתרון בעריכת האבחון הפסיכודידקטי על יד מאבחנת ופסיכולוג (ישנם מקומות שפסיכולוג עורך את הכל גם את החלק הדידקטי)

1. נתחיל בדידקטי שעלותו נמוכה יותר – 900 למושלם, 950 סטודנטים, 1150 השאר


2.
במידה ויש צורך בהשלמה פסיכולוגית ההורים ישלימו את הסכום ל- 1950 ש"ח (כלאמר במקום לשלם מראש סכום גבוה)

3. בד"כ לאבחון ילד יופנה בגלל קושי בבה"ס, זה ברור שיש קושי רגשי הילד חווה כישלונות. נתחיל בחלק הדידקטי שקודם כל יתן מענה לקושי המיידי הלימודי, באופן טבעי ברגע שנעזור עם החלק הלימודי  הילד יתחזק וברוב המקרים יצליח להתמודד גם עם התסכול הרגשי. במידה ונראה שהחלק הרגשי צריך התיחסות מיוחדת תמיד ניתן לבצע את ההשלמנה ובכל נקודת זמן ההורה ישלים את הסכום ולא ישלם שוב מחיר מלא.


4.
סטודנטים – זה רק אבחון דידקטי.


5.
תלמידי בי"ס יסודי  יצטרכו פסיכודידקטי רק בשביל סל שילוב ובכל מקרה זה נכון לפצל.


6.
חטיבות ביניים ותיכונים בד"כ יצטרכו פסיכודידקטי.

 

יש להסביר להורים שאנחנו כאן בשבילם ולכן בעצם יתחילו עם הדידקטי ואנו מלווים אותם מול בה"ס, משרד החינוך, או כל גורם אחר ולכן זה נכון לחלק זאת לשני מאבחנים שונים.

 

 

גלריית תמונות


הצג טלפון
כתובת האתר:
 
כניסת משתמש
E-Mail שם משתמש    
סיסמא    
זכור אותי במחשב זה
 
לשרותך באתר:
29546 אנשי חינוך
1820 מאמרים
 
מקצועות או חומרים
מקצועות